Zespołowe Zajęcia Rewalidacyjno - Wychowawcze

 

Rok szkolny 2018/2019

 
 
 
 
Zespół rewalidacyjno – wychowawczy B i C ponownie spotkał się na wspólnych zajęciach pod opieką pani Iwony Piątkowskiej i Katarzyny Sikory. Tym razem wekowali warzywa na zimę. Obierali i ścierali na tarce marchewkę, pietruszkę i seler. Następnie warzywną mieszanką napełniali słoiki, bo ,,trzeba przygotować już zapasy na zimowe ciężkie czasy”.

 

 

Uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B i C wzięli udział w zajęciach integracyjnych, których głównym bohaterem był ziemniak.

Wszyscy wiemy, że z ziemniaków można robić wiele smacznych potraw: placki, kopytka, nadzienie do pierogów. Ale żeby stempelki? Tak, tak. Dzieci tworzyły różne wzory i słuchały wierszyków o ziemniakach: ,,Wszyscy jedzą kartofelki, a my robimy z nich stempelki. Ziemniaczki, ziemniaczki stemplowane, kolorowe szlaczki." Spotkanie przygotowały pani Iwona Piątkowska i pani Katarzyna Sikora.

 

Rok szkolny 2017/2018

11 czerwca 2018 r. – Wielkie święto w zespole rewalidacyjno – wychowawczym C, Adrian obchodził urodziny. Z tej okazji zaprosił Paulinę i Sebastiana na pizzę do restauracji Brzeskiej. Wiele radości sprawiły mu życzenia od koleżanki i kolegi z zespołu.

 

 

13 czerwca 2018 r. – Praca plastyczna Adriana Krocza z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C została wyróżniona w konkursie świątecznych kartek organizowanym przez Polski Czerwony Krzyż. Uczeń otrzymał dyplom i nagrodę książkową. Gratulujemy i czekamy na dalsze sukcesy.

 

 

4 czerwca 2018 r. - Adrian i Sebastian z okazji minionego Dnia Dziecka pod opieką wychowawczyni wybrali się na spacer szlakiem brzeskich parków. Trudy spaceru osłodziła im wizyta w kawiarni Ambrozja i lodowa niespodzianka.

 

 

29 maja 2018 r. – Uczestnicy zajęć rewalidacyjno – wychowawczych odbyli wycieczkę do ogrodu sensorycznego we Wrocławiu, który mieści się przy Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjnym Ostoja. Mogli korzystać z kolorowych huśtawek przeznaczonych dla osób poruszających się na wózkach. Osoby samodzielne ruchowo  mogły korzystać z nich w pozycji leżącej. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się podświetlana fontanna, którą można dotykać, słyszeć i smakować. Zielony dywan z bujno rosnącej trawy zachęcał do spacerów boso. Równie atrakcyjna okazała się ścieżka sensoryczna zrobiona z szyszek, kory, żwiru i piasku. Obok niej znajdują się kąciki smakowe, gdzie na wysoko ustawionych grządkach rosną zioła, maliny i truskawki. Dużą atrakcją było spotkanie z alpakami, ciepłymi i spokojnymi zwierzętami, które uczniowie chętnie karmili, głaskali i przytulali się do nich. Ten pełen wrażeń pobyt w ogrodzie zmysłów zakończył się smakowitymi lodami.

Organizatorką wycieczki była pani Anna Lechowicz – Minosora, uczniami opiekowały się również pani Iwona Piątkowska i pani Monika Zając, wspomagane przez panie opiekunki: Iwonę, Katarzynę i Monikę.

 

 

26 maja 2018 r. – Uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C pamiętali o swoich Mamach. Wspominając Ich troskę o nich, doceniając trud wychowania dziękowali jak najpiękniej potrafią słowami wiersza:

 

"Abyś zawsze przy nas była,

najpiękniejsza i jedyna.

Mądra, dobra, ukochana,

taka bliska- nasza mama"

 

Z okazji święta mam naszych uczennic zaprosiliśmy Panią Elżbietę Bułkowską i Teresę Oratyńską na  występ ich córek i słodki  poczęstunek. Dziewczynki zaśpiewały z Panią  Anią i z Panią Iwonką piosenkę "Jesteś mamo skarbem mym", wręczyły swoim mamom prezenty wykonane wspólnie z Panią Moniką Zając i z Panią Iwonką Dereń.  Nasze mamy miło spędziły czas, było dużo śmiechu i rozmów przy stole, a najważniejsze że tort wszystkim smakował.:)

 Anna Lechowicz-Minosora

                                                                                                                                                                                                                      Iwona Przybysz

28 kwietnia 2018 r. - ,,A gdzie ty się schowałeś w tej trawie?” tymi słowami Sebastian poszukiwał wielkanocnego zajączka, ukrytego na szkolnym boisku.

Z wielką radością dzielił się znalezionymi słodyczami z Pauliną i Adrianem, z którymi uczęszcza na zajęcia w zespole rewalidacyjno – wychowawczym C.

 

20 marca 2018 r. – W VIII edycji konkursu „Saperska kartka wielkanocna” wśród 141 uczestników naszą szkołę reprezentowała grupa 16 uczniów w różnych kategoriach wiekowych. Największy sukces odnieśli:

Magdalena KamińskaII miejsce w kategorii klas I-III szkoły podstawowej, opiekunem plastycznym była mama uczennicy;

Adrian KroczII miejsce w kategorii klas VII – VIII szkoły podstawowej, gimnazjum i inne, opiekunem plastycznym była pani Iwona Piątkowska;

Wojciech WilczekII miejsce w kategorii klas VII – VIII szkoły podstawowej, gimnazjum i inne, opiekunem plastycznym była mama ucznia;

Karolina ZielińskaIII miejsce w kategorii klas VII – VIII szkoły podstawowej, gimnazjum i inne, opiekunem plastycznym była pani Patrycja Zamasz.

Wyróżnienia specjalne otrzymali:

Anna Bednarczyk, opiekun plastyczny pani Anna Madeja – Godek;

Sebastian Górniak, opiekun plastyczny pani Iwona Piątkowska;

Patryk Sobota, opiekun plastyczny pani Patrycja Zamasz.

Pozostałym uczestnikom wręczono dyplomy z wyróżnieniem. Wszystkim nagrodzonym gratulujemy i w imieniu szkolnego koordynatora konkursu pani Anny Madei – Godek zapraszamy do udziału za rok.

 

 

8 marca 2018 r. ,,Tyle spokoju, ile tylko potrzebujesz, tyle szaleństwa, aby życie nie wydawało się nudne, tyle szczęścia, abyś nie oszalała z nadmiaru, a przede wszystkich dużo miłości od wszystkich” tymi życzeniami Paulina, Adrian i Sebastian z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C obdarowali swoje Mamy z okazji Dnia Kobiet. Święto było okazją do wspólnego spotkania i miłego spędzenia czasu przy słodkim poczęstunku.

 

 

W Konkursie Kartek Bożonarodzeniowych Kadłub 2017 praca Pauliny

z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C otrzymała wyróżnienie ku radości dziewczynki i wychowawczyni pani Iwony Piątkowskiej. Pozostali uczniowie Adrian i Sebastian uhonorowani zostali dyplomami za udział w konkursie.

 

 

 

 

 

 

 

 

22 grudnia 2017 r. - Wigilia to piękne, rodzinne i ciepłe spotkanie bliskich sobie osób. Takie spotkanie odbyło się w zespole rewalidacyjno – wychowawczym C. Przy wigilijnym stole zasiedli uczestnicy zajęć wraz z rodzicami oraz zaproszeni goście. Były życzenia,  śpiewanie kolęd oraz prezenty.  Tradycyjnie rodzice otrzymali od dzieci wykonane na zajęciach drobne upominki. Tym razem były to wieńce bożonarodzeniowe. Życzyliśmy sobie kolejnego spotkania za rok.

 

 

6 grudnia 2017 r. – W tym dniu wizytę w zespole rewalidacyjno - wychowawczym C złożył Mikołaj, przynosząc Paulinie, Adrianowi i Sebastianowi wspaniałe prezenty. Uczniowie z radością i zaciekawieniem oglądali zawartość swoich paczek.

 

 

W andrzejkowy czwartek sala zabaw zamieniła się w salę pełną magii. W rolę wróżek wcieliły się Paulina i pani Iwona. Były wróżby z kart i papierowego serca, lanie wosku oraz pochód butów. Chłopcy, Adrian i Sebastian chętnie włączyli się do wspólnej zabawy.

 

 

18 października obchodzony jest Dzień Poczty Polskiej. Z tej okazji uczniowie zespołów rewalidacyjno-wychowawczych i zespołów edukacyjno-terapeutycznych wybrali się na pocztę. Dzięki uprzejmości pani Bożeny Bogus oraz pracownikom poczty mieliśmy okazję zwiedzić pocztę od wewnątrz. Dzieci oglądały druczki oraz mogły przybić własnoręcznie pieczątki. Wszystkim pracownikom Poczty Polskiej życzymy wytrwałości w pracy i dedykujemy piosenkę Listonosz Pat.

Magdalena Załugowicz-Mosoń

 

 

 

 

6 października obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. W celu uczczenia tego radosnego dnia wychowankowie zespołów rewalidacyjno-wychowawczych A,B i C z uśmiechem na twarzy wybrali się do sali „Dziecięcy Świat Zabawy, Radości i Uśmiechu w Brzegu. Wszyscy bawiliśmy się wyśmienicie. W ramach podziękowań wręczyliśmy panu Sylwestrowi symbol uśmiechniętej buźki za wielkie serce, gdyż mogliśmy w tym szczególnym dniu bezpłatnie skorzystać z sali zabaw. Pamiętajmy, że uśmiech wzmacnia odporność, poprawia koncentrację, odstresowuje a nawet odchudza. Dlatego uśmiechajmy się zawsze i wszędzie każdego dnia.

Magdalena Załugowicz-Mosoń

 

 

 

 

W zespole rewalidacyjno – wychowawczym C wielkie święto Pauliny. Właśnie skończyła 18 lat. Koledzy Adrian i Sebastian oraz panie Iwona i Kasia śpiewają dorosłej solenizantce ,,sto lat”.

 

 

Rok szkolny 2016/2017

W zespole rewalidacyjno – wychowawczy C wielkie pożegnanie.

Paulina i Sebastian żegnają swojego kolegę Roberta, który w tym roku szkolnym kończy naukę w naszej szkole. Z tej okazji przygotowany został słodki poczęstunek. Wspomnieniom i ciepłym słowom nie było końca.

 

      

 

Robert i Sebastian z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C w nagrodę za całoroczną pracę na zaproszenie pani Iwony i Kasi odwiedzili lodziarnię i delektowali się, jak widać po minie, wspaniałymi lodami.

   

          

29 maja 2017 r. – Tego dnia Paulina, Robert i Sebastian gościli na zajęciach swoje Mamy z okazji Dnia Matki. Były kwiaty, drobne upominki w postaci laurek z życzeniami oraz wiele ciepłych, serdecznych słów i uścisków. Wzruszone Mamy spędziły wspólnie czas ze swoimi pociechami przy słodkim poczęstunku.

 

 

26 maja 2017 r. - W Dniu Mam uczennice zespołu rewalidacyjno – wychowawczego A Ola i Asia wspólnie z paniami:  Anną Lechowicz – Minosorą, Monika Zając i Iwoną Buczyńską gościły swoje Mamy w klasie. Powitane zostały wierszem M. Wańkowicza o mamach. Był słodki  poczęstunek przygotowany przez panie pracujące w zespole, każda z mam otrzymała bukiecik  konwalii. Mamy miały okazję zobaczyć na tablicy ułożone dla nich życzenia w postaci piktogramów, które uczennice przygotowały wspólnie z panią Justyną Snopkowską na zajęciach. W miłej atmosferze czas szybko minął, było wiele rozmów, śmiechu i wspomnień.

 

 

23 maja 2017  r. - Wszyscy uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do Wrocławia. Tu czekała na nich wspaniała niespodzianka - rejs statkiem po Odrze. Piękne widoki i niecodzienne doświadczenie wprawiły uczniów we wspaniały nastrój. Wycieczka zakończyła się wizytą w kafejce ,,Lody na Tumskim”.

Dziękujemy wszystkim, dzięki którym wyjazd był możliwy.

 

 

Zaangażowanie i trud Pauliny, Roberta i Sebastiana, uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C został zauważony przez jury konkursu na saperską kartkę wielkanocną. Wszyscy  otrzymali wyróżnienie specjalne.

 

 

Wspaniale bawili się uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołu B i C poszukując wielkanocnego zajączka. Wszyscy byli ogromnie zaangażowani w jego znalezienie. A zajączek schował się...

 

 

Takie wspaniałe pisanki  wraz z życzeniami świątecznymi otrzymali w prezencie rodzice Pauliny, Roberta i Sebastiana, uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C z okazji Świąt Wielkanocnych.

 

 

8 marca 2017 r. - ,,Dla mamy, pani, dla dziewczynek, w domu, w szkole, na wycieczce, każdego dnia dobry uczynek to jest od dzieci drobny upominek”  tymi słowami uczestnicy zajęć zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C składali życzenia swoim gościom z okazji Dnia Kobiet. Spotkaniu towarzyszyła dobra muzyka, humor oraz słodki poczęstunek.

 

 

 

Paulina i Robert z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C otrzymali kolejne wyróżnienia w konkursie plastycznym. To dla nich ogromna radość i motywacja do rozwijania swoich umiejętności z nadzieją na dalsze sukcesy.

 

 

Jednym z podstawowych celów zespołowych zajęć rewalidacyjno - wychowawczych, jest stworzenie uczniom warunków do wspaniałego samopoczucia i wspaniałej zabawy. Szkoła ma przyczyniać się do jak najczęstszego uśmiechu na ich twarzach, i budzić tylko i wyłącznie pozytywne emocje.

Dlatego też w dniu 5 stycznia 2017 r. klasa nr 11, w której na co dzień odbywają się zajęcia ZZRW A zamieniła się ZIMOWĄ AKADEMIĘ URODY. A skoro zima to karnawał, a w karnawale wiadomo, każda kobieta chce być piękna i trendy. Nasze urodowe szaleństwa rozpoczęły się od obejrzenia najnowszych trendów w karnawałowym  makijażu.

Co jak co, ale malutka podpowiedź wielkich kreatorów i wizażystów, nie tylko nie zaszkodzi, ale jest wręcz wskazana.

Głównym punktem programu, którego młode damy nie mogły się wprost doczekać, była ,,karnawałowa metamorfoza”, czyli wystrzałowy makijaż i fryzura. Na godzinę nasza klasa zamieniła się w ,,profesjonalny salon pielęgnacji urody”.

Delikatna i oryginalna uroda Oli, pozwoliła na nieco większą fantazję i szaleństwo, makijaż Asi pozostał bardziej stonowany i naturalny.

Dodać należy, że panie stanęły na wysokości zadania i przytaszczyły z domu walizę pełną kosmetyków i biżuterii. Oj, czego tam nie było… pomadki, błyszczyki, kredki, pudry, tusze do rzęs, bransoletki, korale…czyli wszystko co ,,tygryski lubią najbardziej”.

Zwieńczeniem zabawy była ,,profesjonalna sesja fotograficzna’’. Dziewczyny pozowały z wdziękiem zawodowych modelek. A efekty ? Oceńcie sami...

Aneta Nowak

Iwona Buczyńska

Wigilia to nie czas, gdy jest prezentów moc.

Wigilia to nie czas, gdy potraw sto na stole.

Wigilia to przepiękny czas, bożonarodzeniowy czas,

gdy siedzimy wszyscy w kole i mamy bliskich przy stole.

Spokojnych i zdrowych świąt życzyły wychowawczynie

zespołów rewalidacyjno – wychowawczych B i C

wszystkim zebranym na wspólnej Wigilii

zorganizowanej razem z uczniami.

 

Kochany święty Mikołaju, przynieś mi... takie słowa z niecierpliwością wypowiadali Paulinka, Robert i Sebastian oczekując wizyty  Mikołaja. Otrzymane prezenty sprawiły im wiele radości. Już z niecierpliwością oczekują przyszłorocznych mikołajkowych niespodzianek.

Paulina, Robert i Sebastian z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C otrzymali dyplomy za udział w konkursie na bożonarodzeniowa kartkę. Uczniowie bardzo cieszyli się, ze ich prace zostały zauważone i docenione.

 

Uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C świetnie bawili się podczas andrzejkowej zabawy. Paulina, Robert i Sebastian szukali wskazówek na przyszłości w tradycyjnych wróżbach i laniu wosku przez klucz. Byli zachwyceni magią ,,wieczoru czarów”.

19 października 2016 r. – Uczniowie Paulina, Robert i Sebastian z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C w czasie zajęć podsumowujących wiadomości o jesiennych warzywach poznali jak w kreatywny sposób można wykorzystać masę solną. Samodzielnie wykonywali marchewki, buraczki i inne jesienne smakowitości. Dzięki zabawie z niezwykle plastyczną masą usprawniali dłonie, rozwijali wyobraźnię i uczyli się cierpliwości.

 

18 urodziny Aleksandry Oratyńskiej

 

 

„Jesienne owoce” pod takim hasłem w dniu 10 października w Zespole Rewalidacyjno - Wychowawczym A przeprowadzono zajęcia z ze stymulacji wielozmysłowej. Uczennice za pomocą wszystkich zmysłów - wzroku, dotyku, węchu, smaku-poznawały jesienne owoce. Z kolei na poprzednich zajęciach poznały ,,Jesienne warzywa”, a wśród nich jarmuż. Była to doskonała okazja do wykonania smacznego, a zarazem zdrowego koktajlu z owoców i posiadającego niezwykłe właściwości zdrowotne jarmużu. Dzięki takim zajęciom uczennice poznają nowe owoce, warzywa, a także odkrywają nowe smaki. Napój przypadł do gustu nie tylko dziewczynkom, ale i paniom. 

Polecamy wszystkim.

Aneta Nowak

Elementy integracji sensorycznej na szkolnym placu zabaw

 

 

mgr Magdalena Załugowicz

Zespół Rewalidacyjno - Wychowawczy "B"

 

Ćwiczymy motorykę małą

 

 

 

mgr Magdalena Załugowicz

Zespół Rewalidacyjno - Wychowawczy "B"


Rok szkolny 2015/2016


 

22 czerwca 2016 r. – uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C

zakończyli kolejny wspólny rok nauki wizytą w Restauracji Brzeskiej, gdzie miło spędzili czas przy pizzy.

 

 

 

22 czerwca 2016 r. – Paulina Socha z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego otrzymała wyróżnienie w konkursie na kartkę wielkanocną, organizowanym przez PCK. To kolejny sukces plastyczny uczennicy. Gratulujemy!

 

 

 

14 czerwca 2016 r. –W w zespole rewalidacyjno – wychowawczym C obchodzono truskawkowe święto. Z owoców będących szczególnym symbolem lata i wakacyjnej beztroski uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przygotowali koktajl i mus do bułeczek drożdżowych. Zajęcia z truskawką w głównej roli wprowadziły ich w doskonały nastrój, zgodnie ze słowami poznanego wierszyka: ,,Truskawkowe lato, truskawkowy czas. Truskawki, truskawki, rozśmieszają świat”.

 

 

 

2 czerwca 2016 r. - Kontynuacją wszystkich przyjemności z okazji Dnia Dziecka była wizyta Pauliny, Roberta i Sebastiana, uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C w Restauracji Brzeskiej, gdzie

w niecodziennych warunkach mieli możliwość delektowania się pysznymi

i pięknie wyglądającymi deserami lodowymi.

 

 

 

24 maja 2016 r. – Uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C wspólnie z wychowawczynią przygotowali spotkanie dla Mam z okazji zbliżającego się Ich święta. Paulina, Robert i Sebastian wykonali upominki

w postaci medalu z napisem ,, Mama na medal" oraz piękne serca, które wręczyli w czasie uroczystego klasowego przyjęcia. Wzruszone mamy spędziły miło czas przy słodkim poczęstunku ze swoimi pociechami.

 

 
 

 

23 marca 2016 r. - Niespodziewanym sukcesem mogą pochwalić się Paulina

i Robert z zespołu rewalidacyjno-wychowawczego C, którzy zajęli kolejno I i II miejsce w konkursie na Saperską Kartkę Wielkanocną. Sprawili wielką radość swoim opiekunom, ale przede wszystkim rodzicom, którzy z dumą oglądali otrzymane nagrody i dyplomy.

 

 

 

8 marca 2016 r. - Paulina i Robert z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C gościli na swoich zajęciach swoje mamy z okazji Dnia Kobiet. W czasie spotkania zaprezentowali przygotowany wcześniej układ taneczny i wręczyli samodzielnie wykonane podarunki. Mamy były zachwycone miłym przyjęciem. Dziękując za wspaniałe przyjęcie powiedziały, że była to dla nich miła odskocznia od codziennych obowiązków.

 

 

 

27 stycznia 2016 r. - Tak wspaniale bawił się Robert na zabawie karnawałowej zainspirowany czytanym na zajęciach wierszem: "W karnawale, w karnawale, dookoła wielkie bale. Gdy orkiestra pięknie gra, dobry humor każdy ma!".

Okazał się wytrawnym tancerzem, szalejąc na parkiecie z koleżanką Magdą.

 

Bal Karnawałowy

 

 

25 stycznia 2016 r. – W zespole rewalidacyjno – wychowawczym C miała miejsce ważna uroczystość – uczeń Robert Maliszewski obchodził swoje urodziny. Był wspaniały tort, życzenia, ,,STO LAT” i wiele prezentów od przybyłych na urodzinowe przyjęcie gości. Wszyscy życzymy Ci wszystkiego wspaniałego!

 

19 stycznia 2016

 

 

8 grudnia 2015 r. – Uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego C odwiedził  św. Mikołaj. Wizyta wywołała miłe zaskoczenie.

Paulina i Robert z wielkim zainteresowaniem obejrzeli prezenty. Następnie malowali jego portret, słuchali wierszy i piosenek o Mikołaju, wykonywali świąteczne lampiony. Na zakończenie wizyty słowami wiersza uczniowie zaprosili do odwiedzin za rok: ,,Święty Mikołaju, na Ciebie czekamy, przez okna ciągle wyglądamy. Przyjdź do nas w gościnę, szczerze zapraszamy, wierszyk Ci powiemy, piosenkę zaśpiewamy. A Ty daj prezenty i życz wszystkim dzieciom kolorowych świąt”.

 

ZRW XIII 2015

 

 

Kolejny raz przystąpiliśmy do konkursu ,,Pomaluj bombkę z Mondelez”.

Tym razem bombkę wykonali uczniowie z zespołów rewalidacyjno – wychowawczych A, B i C. Liczymy na wygraną!

 

 

5 października 2015 r. - 5 października 2015 r. - W zespole rewalidacyjno-wychowawczym C
odbyły się zajęcia podsumowujące wiadomości na temat warzyw i zdrowego odżywiania. Paulina i Robert rozpoznawali i nazywali poznane warzywa, uczestniczyli w zabawie rytmiczno-ruchowej ,,Tańczące warzywa” i słuchali wiersza ,, Sałatka jarzynowa, delikatnie posolona. Smak ma znakomity, bo ma skład rozmaity. Warzywa zmieszane, dobrze doprawiane. Bardzo bezpieczna
i ma trochę jajeczka. Zdrowa niesamowicie, wzbogaci w witaminy Twoje życie”. Na zakończenie omawianej tematyki uczniowie wspólnie przygotowali sałatkę jarzynową, która była pełnym witamin elementem ich śniadania.

 

 

 

29 września 2015 r. – Na marchewki urodzinki, zeszły się wszystkie jarzynki. A marchewka gości wita i o zdrowie grzecznie pyta” te słowa rozpoczęły ,,urodziny marchewki” w zespole rewalidacyjno – wychowawczym C, będące podsumowaniem tematyki o jesiennych warzywach.
W czasie zajęć uczniowie zapoznali się z naturalnymi okazami marchewek
oraz innych jesiennych warzyw. Rozmawiali na temat konieczności ich jedzenia i zdrowego odżywiania. Słuchali wiersza ,, Smaczna marchewka"
i wykonywali marchewkowe medale, którymi obdarowane zostały zaprzyjaźnione osoby.
,,Sukienka czerwona, zielony kubraczek, soczek z tej panienki, przepyszny ma smaczek” –słowa wiersza były inspiracją do kulinarnych działań
i przygotowania przez uczniów soku z marchewki.
Zajęcia zakończyły się quizem ,,Co to za owoc lub warzywo” w czasie, którego za pomocą zmysłu dotyku i smaku uczestnicy zajęć odgadywali nazwy warzyw znajdujących się w czarodziejskim woreczku.

 

30 września 2015 ZZRW

 


 

W dniu 7 maja 2015 r. uczniowie ZRW "A" i "B" wraz z rodzicami i nauczycielami, wybrali się do wrocławskiego ZOO, aby zwiedzić "Afrykarium". Jest to miejsce, gdzie żyją zwierzęta wodne oraz wodno - lądowe a także ptactwo i roślinność z terenów Afryki. Zdjęcia załączone w albumie, jedynie w części obrazują magię tego miejsca. Wszyscy uczestnicy zachwyceni byli zwłaszcza olbrzymimi akwariami, w których pływały różne gatunki ryb znanych i mniej znanych. Z pewnością miejsce jest godne polecenia. Oprócz zwiedzania, celem wycieczki była także integracja uczestników, wzajemne poznawanie się w sytuacjach poza szkolnych i tworzenie więzi. Sam pomysł wyjazdu, to propozycja jednej z Mam, która także zdobyła pieniądze od sponsora, na sfinansowanie przejazdu busem. Wycieczka była bardzo udana. Wszyscy wracali szczęśliwi, z nowymi doświadczeniami i wrażeniami.

 

 

 

 

W dniu 10 kwietnia 2015 r. odbył się przemarsz uczniów ulicami Brzegu z okazji Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu. Święto obchodzone jest corocznie 2 kwietnia i ma na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Nasi uczniowie podczas przemarszu mieli ubrane niebieskie koszulki oraz trzymali niebieskie chorągiewki i balony ponieważ symbolem autyzmu jest kolor niebieski. Nasza szkoła chcą zwrócić uwagę na trudności z jakimi borykają się osoby z autyzmem wzięła udział w akcji „Cała Polska Świeci na Niebiesko”, aby ludzie dowiedzieli się, że to ogromny problem społeczny i żeby mieli więcej zrozumienia i tolerancji dla dzieci z autyzmem. Organizatorkami przemarszu były: mgr Patrycja Grajeta i mgr Magdalena Załugowicz-Mosoń.

 

 


 

12 lutego 2015 r. – Rozstrzygnięto konkurs dla uczniów zespołów edukacyjno – terapeutycznych na WALENTYNKOWĄ POTRAWĘ. Uczestnicy w oczekiwaniu na werdykt jury tańczyli Macarenę, wzięli udział w tańcu z balonami i na papierowych serduszkach oraz zabawie zręcznościowej polegającej na zjedzeniu czekoladowego ciastka zawszonego na nitce.

Chętnym uczniom pani Iwona Buczyńska robiła walentynkowe makijaże. Ostatecznie zwycięzcami w konkursie zostali wszyscy biorący w nim udział uczniowie z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego A i C oraz zespołów edukacyjno – terapeutycznych I - III A i B, gimnazjalnego A. Nagrodą były mufinki przygotowane przez organizatorki imprezy panią Magdalenę Załugowicz – Mosoń i Maję Chomaniec.

 

 


 

W dniu 09 października zorganizowane zostały zajęcia integracyjne dla trzech Zespołów Rewalidacyjno-Wychowawczych „A”, „B” i „C” . Tematem zajęć było Pożegnanie lata – poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku. Zajęcia rozpoczęliśmy od zapalenia lampki zapachowej  (zapach różany) i zwrócenia uwagi na zapach świeczki. Następnie powitaliśmy wszystkich uczestników powitalną piosenką, podczas ,której masowałam każdemu dłonie kremem o zapachu różanym. Czytałam wiersz pt: „Latem”. Słuchaliśmy szumu morza i jednocześnie stymulowaliśmy stopy  i ręce dzieci za pomocą urządzenia wibracyjno-wodnego by zbliżyć uczniom odczucie jakich dostarcza kontakt z wodą w morzu. Prezentowałam uczestnikom kilka świeczek palących się jednocześnie by wzmocnić efekt płomienia, aby móc porównać go do upału jaki panuje latem. Następnie każdy uczeń gasił gaśnicą (spryskiwacz wypełniony wodą) płomienie , które imitowały pożar. Każdy zespół otrzymał zadanie, które polegało na odkryciu skarbu. Uczniowie wspólnie z nauczycielami młotkiem rozbijali zamarzniętą wodę zabarwioną na kolor niebieski, w której były muszelki. Aleksandra i Robert mieli dodatkowe zadanie polegające na policzeniu muszelek i wskazaniu odpowiedniej cyfry. Muzykowaliśmy  na instrumentach – grzechotkach i jednocześnie śpiewaliśmy piosenkę pt: „Po wakacjach”. Zakładałam czerwoną chustkę każdemu uczestnikowi na głowę przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami lata. Podczas zajęć nie mogło zabraknąć bodźców smakowych w postaci konfitury z wiśni. Uczniowie utrwalili kolor czerwony, który jest kolorem lata. Aleksandra i Robert otrzymali dodatkowe zadania, dzięki którym utrwalili kolor czerwony. Polegały one między innymi  na wskazaniu  czerwonej czapki z pośród dwóch czapek w kolorze czerwonym i czarnym. Badaliśmy bicie serca specjalnymi słuchawkami. Oglądaliśmy czerwone serce – lampkę. Na zakończenie zajęć zaśpiewaliśmy wspólnie piosenkę na pożegnanie lata pt: „Lato” oraz  skosztowaliśmy wiśniową czekoladę. Tym miłym akcentem, zrelaksowani i odpowiednio dostymulowani  wróciliśmy do klas. 

 Magdalena Załugowicz

 

 


 

Wycieczka do Wrocławia
W dniu 24 września b.r. grupy „A” i „B” Zespołów Rewalidacyjno-Wychowawczych wraz z opiekunami i rodzicami wybrały się na wycieczkę do Wrocławia, z okazji przypadającego na wrzesień Światowego Dnia Turystyki. Celem wycieczki był spacer po Starym Mieści i zwiedzenie Rynku. Spod szkoły wyruszyliśmy różowym busem NAVA – TRANS o godz. 8.30. Wrocław przywitał nas piękną słoneczną pogodą. Wędrówkę po Rynku rozpoczęliśmy od kamieniczek „Jaś” i „Małgosia”, następnie przeszliśmy obok dużej przeszklonej fontanny, po czym skierowaliśmy się na Plac Solny. Po krótkiej relaksacji na ławeczkach udaliśmy się w kierunku kwiaciarni, później pomnika Aleksandra Fredry i budynku Ratusza, gdzie w jednym ze sklepików zakupiliśmy pamiątki. Jedną z największych atrakcji tego miasta, która zachwyciła wszystkich, było wyszukiwanie krasnali - niewielkich figurek z brązu, osadzonych na latarniach, murkach i parapetach. Pogoda zachęcała do dalszych spacerów, jednak czas był nieubłagany i o godz. 12.30 należało wracać. Wspomnienia z pobytu w stolicy Dolnego Śląska zostały uwiecznione na pięknych zdjęciach.

 

 


 

6 czerwca 2014 r. – W zespole rewalidacyjno – wychowawczym B odbyła się lekcja otwarta na temat ,,Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie” przygotowana przez panią Magdalenę Załugowicz - Mosoń. W zajęciach uczestniczyła jedna z mam. Wszystkie działania zaproponowane uczniowi nawiązywały do głównego tematu lekcji. Po serii stałych elementów zajęć uczeń wykonywał ćwiczenia dźwiękonaśladowcze nawiązujące do odgłosów charakterystycznych dla osła, sowy i konia. Nazywał i naśladował zwierzęta  na ilustracjach. Wykonał pracę ,,Zwierzęta i ich młode”, dopasowując do osobników dorosłych ich młode i naklejając je w odpowiednim miejscu na plakacie. Rozwiązywał zagadki obrazkowo – dźwiękowe, samodzielnie wskazywał na odpowiedni obrazek

ze zwierzęciem po usłyszeniu odgłosu na płycie CD. Zajęcia zakończyły się wspólną wycieczką do gospodarstwa wiejskiego, gdzie uczeń miał okazję obserwować krowę, kury, koguty i kaczki w ich naturalnym środowisku.

Przy okazji utrwalone zostały nazwy poznanych wcześniej warzyw, z których przygotowana została przez ucznia pyszna sałatka.

 

9 czerwca 2014

 


 

2 czerwca 2014 r. – Z okazji Dnia Dziecka z inicjatywy wychowawczyni pani Magdaleny Załugowicz – Mosoń  chłopcy z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B  z mamami odwiedzili ZOO w Opolu. Marcin i Robert z zainteresowaniem oglądali mieszkańców ogrodu. Ogromnym przeżyciem była dla nich podróż pociągiem. Wyjazd sprawił im wiele radości.

 

Wycieczka do ZOO

 


 

30 maja 2014 r. – Z okazji Dnia Matki uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B z wychowawczynią i w towarzystwie mam odwiedzili grotę solną i poddali się drobnym zabiegom odnowy biologicznej. Zrelaksowani wspólnie spędzili miło czas w Bombonierce przy smakowitych deserach.

 

*******

 


 

W ramach nawiązanej współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Brzegu organizowane są w szkole zajęcia z dogoterapii. Zajęcia z udziałem psa odbywają się raz w miesiącu. Obecnie pani Adriana wspólnie ze swoim psem Umą prowadzi zajęcia w dwóch zespołach rewalidacyjno – wychowawczych „A” i „B”. Do dogoterapii nadają się psy różnych ras z wyłączeniem bojowych i stróżujących. Jedną z najczęściej spotykanych ras jest Cavalier King Charles Spaniel czyli Uma, która umila czas naszym uczniom. To miły, inteligentny, posłuszny, łagodny i towarzyski pies lubiący przebywać wśród dzieci. Zachęcam do przeczytania prezentacji na temat dogoterapii czyli terapii z udziałem psa, która jest jedną z form zajęć wspomagających rozwój umysłowy, doskonale łączącą naukę, rewalidację i zabawę. Korzystnie wpływa na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych oraz pobudza zmysły wzroku, słuchu, dotyku oraz węchu.

 

Magdalena Załugowicz - Mosoń

 

Prezentacja
   

 

14 listopada 2013 r. – Z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia z inicjatywy pani Magdaleny Załugowicz – Mosoń uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B i zespołów edukacyjno – terapeutycznych I – III A i B pod opieką wychowawczyń odwiedzili bibliotekę.

Podczas spotkania Pani bibliotekarka prezentowała różne maskotki przedstawiające misie i książeczki o bohaterze święta. Czytała dzieciom "Przygody Misia Uszatka", a one naśladowały jego chód i odgłosy wydawane przez misia.

Uczniowie przynieśli swoje "misiowe maskotki", które prezentowali koleżankom, paniom i kolegom. Układali "misiowe puzzle" i kolorowali je. Każde z dzieci za wykonanie pracy plastycznej i za udział w lekcji otrzymało naklejki z wizerunkiem misia i słodkości w postaci batonika w kształcie misia.

Było bardzo "misiowo", czyli wspaniale.

 

 


 

13 listopada 2013 r.  – Odbyła się lekcja otwarta dla rodziców uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B przygotowana przez panią Magdalenę Załugowicz – Mosoń. Tematem zajęć były "Jesienne warzywa". Spotkanie rozpoczęło się od przywitania według pór roku. Mamy uczniów brały czynny udział w zajęciach wykonując Knilla Program Specjalny. W czasie lekcji wykorzystany został wiersz "Na straganie" J. Brzechwy w oparciu, o który uczniowie poznawali wybrane warzywa na konkretach zgromadzonych w koszu.

Układali również puzzle przedstawiające warzywa, dobierali podpisy do obrazków, segregowali obrazki przedstawiające warzywa. Ćwiczyli pojęcie duży – mały z wykorzystaniem marchewek różnej wielkości. W ramach ekspresji plastycznej wykonywali warzywa z masy plastycznej i malowali je farbami. Śpiewali również piosenkę "Na marchewki urodziny". W oparciu o Metodę Dobrego Startu poznali figurę geometryczną - prostokąt. Elementem kończącym zajęcia było przygotowanie śniadania z wykorzystaniem poznanych warzyw.

 

 


 

23 października 2013 r. – Z inicjatywy pani Magdaleny Załugowicz – Mosoń uczniowie zespołów rewalidacyjno – wychowawczych A i B, zespołów edukacyjno – terapeutycznych szkoły podstawowej, klasy I – III szkoły podstawowej i gimnazjalnego zespołu edukacyjno – terapeutycznego B pod opieką wychowawczyń odwiedzili Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 7 i obejrzeli w wykonaniu przedszkolaków ekologiczne przedstawienie "Zielony las". Umiejscowienie akcji w lesie i przedstawienie niewłaściwego zachowania dzieci w czasie pikniku miało nauczyć widzów właściwego zachowania wobec przyrody jakim jest niezaśmiecanie terenów zielonych.

 


 

16 października 2013 r. - W ramach spotkań integracyjnych prowadzone są w naszej szkole zajęcia wg programu "Bliżej natury" autorstwa Renaty Minosora. Integracją objęte są grupy ZRW "A" i "B" a także wszystkie grupy ZET SP. Program ma na celu stymulację poszczególnych zmysłów dziecka z wykorzystaniem różnorodnych darów przyrody, zgodnie z nastającą porą roku. Przeprowadzone w październiku i listopadzie zajęcia oscylowały wokół jesieni- "Dary jesieni", "Warzywa i owoce", "Jesienna pogoda".

 


 

Dnia 3 października 2013 r. grupa ZRW "A" i "B" wybrała się na wycieczkę do lasu w Lubszy. Celem wyprawy było obcowanie z przyrodą a także integracja grupy - uczestników zajęć, rodziców i nauczycieli. Tegoż dnia o godz. 910 cała grupa wyruszyła spod szkoły busem, dostosowanym do przewozu osób na wózkach. Od samego rana wszystkim dopisywały wspaniałe humory, do czego zachęcało również grzejące przez szyby słońce, po mroźnej nocy. Las przywitał wszystkim chłodem i niepowtarzalnym zapachem świerków, co zachęciło do poszukiwania w nim darów. W dużym koszu znalazły się więc szyszki, gałązki, liście różnych drzew i krzewów, żołędzie, mech i grzyby. Na terenie domku myśliwskiego w Lubszy na uczestników czekało ognisko przygotowane przez p. Jana Minosora, który pomógł w profesjonalnym przygotowaniu „uśmiechniętych” kiełbasek a gościnnie uraczył wszystkich pieczonymi ziemniakami i kiszonymi ogórkami. Radości nie było końca podczas wspólnego śpiewu piosenek „My lubimy wycieczki” oraz „Hej kolego, koleżanko". Wycieczkę dopełniła zabawa z darami lasu „Jesień w koszu dary niesie, co Ci ... dała jesień”, po czym wszyscy najedzeni i uśmiechnięci wsiedli do busa, aby o godz. 1300 powrócić do domów.

 

Renata Minosora 

 


 

24 czerwca 2013 r. – Uczniowie zespołów edukacyjno – terapeutycznych obejrzeli inscenizację wiersza "Rok i bieda” Juliana Tuwima przygotowaną przez panią Magdalenę Załugowicz – Mosoń w wykonaniu uczniów zespołu rewalidacyjno – wychowawczego Roberta Maliszewskiego, który po raz pierwszy recytował  wiersz i Marcina Wołoszyńskiego, który zbierał jagody w ciemnym lesie, jabłka, które się czerwienią, nasypywał ptaszkom ziarenka do karmnika ,żeby nie były głodne podczas zimy. Chłopców wspierali koledzy z zespołów edukacyjno – terapeutycznych IV – VI: Tomasz Skowroński, Dominik Miśkiewicz i Wojciech Wilczek. Przedstawienie opowiadało o czterech porach roku. Warstwa słowna została wzbogacona odpowiednio dobranymi piosenkami:  Jesienny wiatr, Cztery pory roku, Wiosenny spacerek, Lato czeka, Buli oraz piękną dekoracją. Obok uczniów widzami przedstawienia była Pani dyrektor i mamy głównych aktorów.

 

24 czerwca 2013

 


 

22 kwietnia 2013 r. – Z inicjatywy pani Magdaleny Załugowicz odbyły się zajęcia integracyjne z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu,

w których  uczestniczyli uczniowie zespołów rewalidacyjno – wychowawczych A i B oraz zespołów edukacyjno – terapeutycznych I – III A i B.

Tematem zajęć był: Kolor niebieski – twórcze zabawy dla dzieci. Dodatkowo we współpracy z panią Renatą Minosorą  panie przygotowały gazetkę tematyczną:  "Nie bądź zielony w temacie autyzmu”. Wyeksponowane zostały na niej również prace dzieci biorących udział w zajęciach. 

 

AUTYZM -  CZĘSTSZY NIŻ MYŚLISZ - to tegoroczne hasło Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który rozpoczyna miesiąc wiedzy

o tym zaburzeniu.

By zwrócić uwagę na problemy osób z autyzmem 2 kwietnia wiele miejsc na świecie, w tym  również w Polsce zaświeciło na niebiesko. Jak co roku dzień ten rozpoczął  Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Przez cały kwiecień organizacje zajmujące się autyzmem będą podkreślały wzrost liczby osób dotkniętych tym problemem. Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata jest po prostu inne i zasługuje na zrozumienie - podkreślają eksperci.  Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych dla społeczności osób dotkniętych autyzmem.

 

Dzień autyzmu

 

scenariusz zajęć

 


 

15 kwietnia 2013 r. - Odbyły się zajęcia otwarte z zakresu stymulacji polisensorycznej według pór roku prowadzone przez panią Magdalenę Załugowicz . To drugie zajęcia z cyklu porannego kręgu – przywitania, które dotyczyły tym razem  przywitania wiosennego.  W zajęciach uczestniczyli uczniowie zespołów edukacyjno – terapeutycznych i rewalidacyjno - wychowawczych . Podczas zajęć otwartych gośćmi były Pani Dyrektor i mama jednego z uczniów, pani Aneta Wołoszyńska. Kolorem przewodnim podczas przywitania był kolor zielony. Zieleń kojarzona jest z siłą tworzenia, wzrostu, procesem dojrzewania. Tęsknota do zieleni jest postrzegana symbolicznie jako pragnienie odnowy. Zieleń łagodzi, przynosi zadowolenie, daje pokój, uspokaja i odprężą. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję posmakowania cytryny posypanej cukrem , której smak symbolizuje wiosnę, grali na bębenku. Oglądali ciekawostki przyrodnicze – figurkę bociana i żaby, słuchali odgłosów bociana. Uczniowie zostali podzieleni na cztery zespoły i wspólnie ze swoimi nauczycielami i opiekunami  sadzili  owies w doniczkach i podlewali zasadzoną roślinkę. 

Musimy pamiętać, że osoby głęboko upośledzone mają ogromne trudności w komunikacji, a więc tym większa jest rola świadomego wykorzystywania naszej ekspresji, mowy naszego ciała. Bardzo ważny jest nasz głos. Jakość wydawanego przez nas dźwięku może się przyczynić do stworzenia atmosfery bezpieczeństwa, w której łatwiej  skierować zainteresowania dziecka na to, co robimy. Dzięki odpowiedniej głośności oraz szybkości mówienia możemy uspokajać lub pobudzać, stworzyć atmosferę oczekiwania lub radości. Podczas porannego kręgu i nie tylko  winniśmy także być świadomi ekspresji naszej twarzy. Kontakt wzrokowy jest głównym źródłem rozwoju dialogu.

 

Przywitanie

 


 

Z inicjatywy pani Magdaleny Załugowicz i Renaty Minosory 19 lutego

odbyły się zajęcia integracyjne, w których uczestniczyli uczniowie zespołów rewalidacyjno – wychowawczych A i B oraz zespołów edukacyjno – terapeutycznych  I – III A i B.

Tematem zajęć był poranny krąg czyli stymulacja według pór roku - zima.   Poranny krąg jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców.

Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali – wszystko czym planujemy stymulować naszych wychowanków. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte z natury. Zimą demonstrujemy kolor biały. Symbolizuje biel śniegu, światło, promieniuje, uspakaja i rozjaśnia. Do zimy należy też błękit. Kojarzy się z głębią i dalą nieba lub wody. Jest kolorem ciszy i spokoju. Przypomina zimny chłód. Jest też kolorem duchowości i życia religijnego, prowadzi do wyciszenia. Zimowym żywiołem jest woda. Pobudza aktywność ruchową i wokalizację. Dostarcza miłych i delikatnych wrażeń dotykowych. Woda szumi i pluska, łatwo poddaje się aktywności dziecka. Wystarczy niewielki ruch, aby zafalowała i poruszyła pływające zabawki.

Ten żywioł najsilniej polisensoryczne działa na zmysły, a przy okazji kształtuje doznania termiczne. Smak i węch pobudzamy miętą, a słuch trójkątem lub dzwonkami. Pamiętamy o kształtowaniu doznań percepcyjnych poprzez wystrój sali, która ma symbolizować zimę.

W czasie trwania Porannego Kręgu, nauczyciel musi stworzyć atmosferę, która przyniesie poczucie bezpieczeństwa, radość i zadowolenie, zniweluje niepewność i zagrożenie. Wówczas nauczy dzieci koncentracji, otwartości

i wiary we własne możliwości.

Metoda Porannego Kręgu jest cenna również z tego powodu, że formą zajęć jest spotkanie grupowe, które umożliwia kontakt z rówieśnikami. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone do siebie twarzami. Nauczyciel podchodzi kolejno

do każdego dziecka i wspólnie z nim wykonuje daną czynność. Dziecko jest zmuszone do czekania na swoją kolej, co pozwala mu na odbieranie wrażeń płynących z przebywania z innymi podopiecznymi, obserwowania ich w takiej samej sytuacji, w tym samym działaniu, zainteresowania ich ruchami czy minami. Niewątpliwie jest to korzystne dla naszych wychowanków. Umożliwiamy im bycie w grupie, ale nie pozbawiamy indywidualnego kontaktu z nauczycielem.

 

 

 

 


 

18 stycznia w zespole rewalidacyjno – wychowawczym B odbyło się urodzinowe przyjęcie jednego z uczniów, na które zostały zaproszone koleżanki z zespołu rewalidacyjno – wychowawczego A wraz z wychowawczynią. Był wspaniały tort, prezenty, życzenia i 100 lat dla solenizanta. To naturalne wydarzenie w życiu ucznia zostało wykorzystane przez wychowawczynię panią Magdalenę Załugowicz - Mosoń jako pretekst do uczenia się właściwego funkcjonowania w środowisku przez udział w święcie jakim są urodziny w roli gospodarza i gościa.

 


 

17 stycznia uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B wspólnie z wychowawczynią panią Magdaleną Załugowicz – Mosoń zaprosili  uczennice zespołu rewalidacyjno – wychowawczego A oraz uczniów zespołu edukacyjno – terapeutycznego I – III B na zajęcia integracyjne. Gośćmi były również pani Dyrektor i mama jednego z uczniów. Temat zajęć  opartych na pedagogice Marii Montessori brzmiał: "Uczymy się ciszy – Zima". Ćwiczenia ciszy pomagają dziecku wyciszyć się. Odwołują sie szczególnie do jednego ze zmysłów : wzroku, słuchu, węchu, dotyku, smaku. Dzięki  nim można budzić i kształtować u dzieci postawy słyszenia, widzenia, oczekiwania, brania, dawania i otwierania się na innego człowieka. We wszystkich wykonywanych przez uczestników zajęć ćwiczeniach przeplatał się  ruch i uspokojenie. Ich istotą jest dotknięcie swojego wnętrza.  Przeprowadzone ćwiczenia można proponować każdej grupie wiekowej. Podczas wspólnej lekcji uczniowie uczyli się piosenki "Nasza zima zła”, doskonalili umiejętność prawidłowego ubierania zimowej odzieży: czapki, szalika, rękawiczek, dopasowywali odpowiednie przedmioty do aktualnej pory roku. Uczyli się również wzajemnego zaufania.

 

Scenariusz zajęć integracyjnych z rewalidacji w zespole rewalidacyjno - wychowawczym „b” przeprowadzonych w Zespole Szkół Specjalnych w Brzegu

 


 

18 grudnia uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego B pod opieką wychowawczyni Magdaleny Załugowicz - Mosoń w związku ze zbliżającym się Bożym Narodzeniem przygotowali  świąteczną potrawę. Pełni zapału myli, kroili i mieszali składniki sałatki warzywnej. Po skończonej pracy dumni z jej efektów przystąpili do degustacji. Przepis na świąteczną sałatkę znajdzie się w powstającej KSIĄŻCE KUCHARSKIEJ naszej szkoły, która zostanie wydana pod koniec roku szkolnego. Książkę  tworzą  uczniowie wspólnie z nauczycielami.

 


 

23 października 2012 r. odbyło się szkolenie dla nauczycieli na temat tworzenia planów aktywności dla uczniów. Plany aktywności to zestaw zdjęć lub słów, które są wskazówką do wykonania określonych sekwencji czynności. Dzięki wprowadzeniu planów aktywności uczniowie czują się bardziej bezpieczni, doskonale wiedzą jakie aktywności ( zadania ) mają do wykonania podczas zajęć, stają się bardziej samodzielni. Podczas szkolenia zostały zaprezentowane różne formy tworzenia planów zaczynając od pracy na konkretach ( przedmiotach ), na zdjęciach, na piktogramach oraz plany pisane. Poniżej przedstawiam film z uczniem Robertem Maliszewskim z Zespołu rewalidacyjno - terapeutycznego "B", podczas którego będzie zaprezentowany plan aktywności na piktogramach.

 

Magdalena Załugowicz - Mosoń

 

 


 

Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze przeznaczone są dla dzieci i młodzieży z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. W naszej szkole zajęcia te prowadzone są od ponad dziesięciu lat. Początkowo nasze dzieci objęte były jedynie nauczaniem indywidualnym. Przed trzema laty z inicjatywy obecnej Pani Dyrektor mgr Grażyny Piaskowskiej powstała także grupowa forma tychże zajęć. Przedsięwzięcie było trudne, ponieważ należało w tym celu wygospodarować w naszej małej szkole sale a także przeprowadzić w nich całościowy remont. Cel jednak został osiągnięty. Powstały dwie bardzo ładne i dobrze wyposażone sale, w których obecnie funkcjonują dwa zespoły rewalidacyjno-wychowawcze: grupa A (dziewczynki) i grupa B (chłopcy). Zespoły są mało liczne, tj. dwuosobowe (ze względu na sprzężoną niepełnosprawność uczestników), co ułatwia zindywidualizowane podejście do każdego ucznia. Zajęcia indywidualne organizowane są w wymiarze 10 godzin zegarowych tygodniowo, natomiast grupowe 20 godz. Celem zajęć rewalidacyjno - wychowawczych, zarówno indywidualnych jak i grupowych, jest wielozmysłowa stymulacja rozwoju dziecka, w tym poszczególnych sfer tegoż rozwoju, tj: poznawczej, społecznej, mowy czynnej i biernej, motoryki dużej i małej oraz naśladownictwa. Podczas zajęć wykorzystywane są różnorodne środki i metody dydaktyczne, dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka. Wśród stosowanych metod należy wymienić: "Dotyk i komunikacja" oraz "Programy aktywności" - M. i Ch.Knillów, "Stymulacja Polisensoryczna wg. Pór Roku", elementy "Integracji sensorycznej", elementy "Metody Dobrego Startu", "Metoda Alternatywnej Komunikacji"- piktogramy oraz obrazki PCS, "Terapii Taktylnej dr S.Masgutowej", elementy "Metody Domana", elementy muzykoterapii, artterapii, chromoterapii oraz światłoterapii.

 

mgr Renata Minosora

 



 

17 października 2012 r. - Uczniowie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego „A" (Aleksandra Oratyńska) oraz zespołu rewalidacyjno – wychowawczego „B" ( Marcin Wołoszyński, Robert Maliszewski ) wspólnie z nauczycielami panią Renatą Minosorą i panią Magdaleną Załugowicz – Mosoń oraz opiekunem panią Iwoną Buczyńską  przygotowali przedstawienie pod tytułem „Cztery pory roku" - teatr jako forma pracy edukacyjnej i terapeutycznej (teatr cieni, teatr dziur). Przedstawienie rozpoczęło się utworem Beethovena pod tytułem „Fur Elise" zagranym na fortepianie przez uczniów obu zespołów. Aleksandra, Marcin oraz Robert okazali się wspaniałymi aktorami, którzy wprowadzili widownię w czarujący świat pór roku. Na zakończenie aktorzy otrzymali upominki w postaci pluszaków oraz zostali  wyróżnieni brawami. Inicjatorką przedstawienia była pani Magdalena Załugowicz – Mosoń. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu z przedstawienia.