REWALIDACJA INDYWIDUALNA

Rewalidacja – jest to oddziaływanie zmierzające do przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną chorobą lub urazem .Celem zajęć rewalidacyjnych jest wyrównywanie braków, przystosowanie dziecka upośledzonego do życia w społeczeństwie . Jest to stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego co w nim jest najlepsze .

Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
- maksymalne usprawnianie , rozwijanie, fortioryzacja tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.
- Optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych , defektów i zniekształceń .
- Kompensowanie czyli wyrównywanie przez zastępowanie
- Dynamizowanie ( stymulowanie) rozwoju.

W rewalidacji indywidualnej wyróżnić możemy dwa etapy:
1. Wstępny (przygotowujący) - jest to wyrabianie gotowości do nauki , przyzwyczajanie dziecka do wysiłku , kontaktu z rówieśnikami, przyzwyczajanie do pokonywania trudności , wyciszanie lub pobudzanie , autoorientacja, orientacja przestrzenna i kierunkowa, rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej.
2. Właściwy - kształtowanie umiejętności szkolnych :czytanie, pisanie, liczenie , doskonalenie innych technik szkolnych
- ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i usprawnianie manualne.
- ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej .
- ćwiczenia percepcji słuchowej.

Podczas zajęć nauczyciele – specjaliści , zachowując zasady ortodydaktyki oraz stosując metody pracy z upośledzonymi umysłowo, realizują plany rewalidacji o określonych celach

 

W naszej szkole zajęcia rewalidacji indywidualnej prowadzone są również w zespołach:

Zespół Edukacyjno Terapeutyczny 1 - 2 - szkoła podstawowa
opiekun - mgr Sylwia Tokarczyk

Zespół Edukacyjno Terapeutyczny 3 - szkoła podstawowa
opiekun - mgr Małgorzata Lenartowicz

Zespół Edukacyjno Terapeutyczny 4 - 6 - szkoła podstawowa
opiekun - mgr Aneta Nowak

Zespół Edukacyjno Terapeutyczny I - III - gimnazjum
opiekun - mgr
Anna Madeja - Godek