Ciekawostki logopedyczne |
|
Afazja | Dysfagia w pediatrii |
Wady genetyczne | Europejski Dzień Logopedy 2016 - dyspraksja |
Słuch fonematyczny | Alternatywne formy komunikacji |
Istotą terapii logopedycznej osób
upośledzonych umysłowo jest szeroko rozumiane wychowanie językowe.
Celem terapii uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim jest usprawnianie procesu komunikacji w stopniu umożliwiającym im samodzielne radzenie sobie w życiu. W przypadku głębszych od lekkiego stopni upośledzenia umysłowego terapia nabiera szczególnego znaczenia i ma specyficzny charakter, ponieważ jej zasadniczym celem jest umożliwienie uczniowi kontaktu z otoczeniem. Wysiłek terapeutyczny zmierza do nauczenia ucznia różnych form kontaktu z otoczeniem (także i pozawerbalnych) w stopniu możliwym dla niego do opanowania. |
|
Logopeda pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi ma za zadanie: • Wyselekcjonować dzieci z zaburzeniami mowy w oparciu o orzeczenia psychologiczno – pedagogiczne, rozmowy z wychowawcami, obserwacje uczniów. • Zbadać dziecko i postawić diagnozę uwzględniającą złożoność i głębokość zaburzeń mowy. • Opracować program stymulowania rozwoju mowy i usuwania jej zaburzeń. • Organizować proces logoterapii i dobierać metody pracy do indywidualnych możliwości ucznia. • Motywować uczniów do pracy nad doskonaleniem mowy. • Zachęcać rodziców, będących często obojętnymi wobec trudności językowych dzieci do angażowania się w proces logoterapii. |
|
|
|
Przedmiotem terapii logopedycznej
prowadzonej w naszej szkole z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną muszą być zaburzenia wszystkich stron mowy, a więc:
|
|
|
Terapia logopedyczna dzieci
upośledzonych umysłowo jest procesem długotrwałym, żmudnym,
często nie przynoszącym zamierzonych efektów, co może prowadzić
do zniechęcenia ze strony dziecka, jak i jego rodziców. Dlatego
metody stosowane w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo
powinny zawierać dużo elementów uatrakcyjniających zajęcia.
Mając na uwadze, iż terapia logopedyczna musi być dostosowana do
indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, logopedzi w naszej
szkole stosują nie tylko sprawdzone formy terapii, lecz także
poszukują coraz to nowych możliwości terapeutycznych. Jedną z
nich jest muzyka. mgr Katarzyna Skupin |