Ciekawostki logopedyczne

Afazja

Dysfagia          Objawy afazji          Zrozumieć afatyka

Dysfagia w pediatrii
Wady genetyczne Europejski Dzień Logopedy 2016 - dyspraksja

1     2     3     4

Słuch fonematyczny

Etapy rozwoju

Słuch fonematyczny jako zdolność rozróżniania dźwięków mowy

Alternatywne formy komunikacji
Istotą terapii logopedycznej osób upośledzonych umysłowo jest szeroko rozumiane wychowanie językowe.
Celem terapii uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim jest usprawnianie procesu komunikacji w stopniu umożliwiającym im samodzielne radzenie sobie w życiu.
W przypadku głębszych od lekkiego stopni upośledzenia umysłowego terapia nabiera szczególnego znaczenia i ma specyficzny charakter, ponieważ jej zasadniczym celem jest umożliwienie uczniowi kontaktu z otoczeniem. Wysiłek terapeutyczny zmierza do nauczenia ucznia różnych form kontaktu z otoczeniem (także i pozawerbalnych) w stopniu możliwym dla niego do opanowania.
 

Logopeda pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi ma za zadanie:
• Wyselekcjonować dzieci z zaburzeniami mowy w oparciu o orzeczenia psychologiczno – pedagogiczne, rozmowy z wychowawcami, obserwacje uczniów.
• Zbadać dziecko i postawić diagnozę uwzględniającą złożoność i głębokość zaburzeń mowy.
• Opracować program stymulowania rozwoju mowy i usuwania jej zaburzeń.
• Organizować proces logoterapii i dobierać metody pracy do indywidualnych możliwości ucznia.
• Motywować uczniów do pracy nad doskonaleniem mowy.
• Zachęcać rodziców, będących często obojętnymi wobec trudności językowych dzieci do angażowania się w proces logoterapii.

Przedmiotem terapii logopedycznej prowadzonej w naszej szkole z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną muszą być zaburzenia wszystkich stron mowy, a więc:
  • Fonetycznej ( artykulacyjnej),
  • Leksykalnej (słownictwa),
  • Gramatycznej ( reguł gramatycznych).

Terapia logopedyczna dzieci upośledzonych umysłowo jest procesem długotrwałym, żmudnym, często nie przynoszącym zamierzonych efektów, co może prowadzić do zniechęcenia ze strony dziecka, jak i jego rodziców. Dlatego metody stosowane w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo powinny zawierać dużo elementów uatrakcyjniających zajęcia. Mając na uwadze, iż terapia logopedyczna musi być dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, logopedzi w naszej szkole stosują nie tylko sprawdzone formy terapii, lecz także poszukują coraz to nowych możliwości terapeutycznych. Jedną z nich jest muzyka.

mgr Katarzyna Skupin